Közel 12 600 tonna hulladék keletkezik naponta Magyarországon, ami begyűjtésre vár. A hulladékgazdálkodási rendszer integrációja az egységes színvonalú, nonprofit és fenntartható közszolgáltatás kialakítását célozta meg. A rendszermegújítás háttérben több tényező is felfedezhető.
A korábbi hulladékgazdálkodási közszolgáltatási rendszer, szolgáltatási területenként számos tekintetben (pl. közszolgáltatási díjak mértéke, a szolgáltatás műszaki tartalma, az üzemeltetés mutatói stb.) eltéréseket jelzett. Az egységes rendszer létrehozása érdekében, az optimalizált területi elrendezés mentén 25 hulladékgazdálkodási régió (HGR) került kialakításra az NHKV Zrt. közreműködésével.
A 109 db közszolgáltató számára kiadott megfelelőségi vélemény 27-re csökkent. A megfelelőségi vélemény alapfeltétele a közszolgáltatási feladatok ellátásának. A teendők közé tartozik az elkülönített hulladékgyűjtés és szállítás a csomagolási hulladékok esetében, illetve a zöldhulladék gyűjtése és szállítása, ez utóbbiak esetében komposztálásuk, vagy egyéb módon történő hasznosításuk. Szintén a teendők közé tartozik a vegyesen gyűjtött hulladék legalább heti egyszeri gyűjtése és elszállítása, az így gyűjtött hulladékok mechanikai, biológiai előkezelése az anyagában nem, de energetikailag még hasznosítható hulladékok különválasztása és hasznosítóhoz juttatása érdekében. Közszolgáltatónak kell biztosítania a lomtalanítást, a lerakóba kerülő hulladékok mennyiségének csökkentését, a hulladékudvar üzemeltetését, illetve a közszolgáltatás ellátásához tartozó valamennyi rendszer elem üzemeltetését.
A hulladékgazdálkodási integrációt az is indokolta, hogy állami szinten szerették volna megakadályozni a közszolgáltatásért fizetendő díjak növekedését, összhangban a lakossági rezsicsökkentés elvárásaival.
Fontos cél volt az európai uniós forrásból megvalósult fejlesztések hatékony üzemeltetése, a hiányzó kapacitások KEHOP forrásból történő mielőbbi kiépítése.